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블리자드 CEO 모하임 “구글 인공지능과의 스타크래프트 대결 인간이 이길 것”

April 1, 2016 - 21:12 By 김영원

월드 오브 워크래프트, 스타크래프트 등 의 게임으로 한국에 널리 알려진 블리자드 게임사의 CEO 마이클 모하임이 구글의 인공지능과 인간의 스타크래프트 대결에서 당분간은 인간이 유리할 것이라고 말했다.

모하임 블리자드 CEO는 1일 서울 방이동 올림픽공원 내 올림픽홀에서 열린 히어로즈 오브 더 스톰 월드챔피언십 스프링 개막식후 기자들과 가진 인터뷰에서 “스타크래프트 프로게이머의 전략적인 깊이는 실로 엄청나며, 개인적인 생각으로 컴퓨터가 그런 전략을 따라 하기는 쉽지 않을 것”이라고 말했다. 사실상 실제로 인간대 인공지능의 스타크래프트 경기가 펼쳐진다면 인간이 승리할 것이라고 예상 한 것 이다.

알파고와 인간의 제2의 대결이 눈앞으로 다가왔다. (유튜브)

하지만 모하임 CEO는 인공지능의 엄청난 컴퓨팅 능력으로 스타크래프트 프로게이머를 결국 뛰어 넘을 수 밖에 없다고 말했다.

컴퓨터의 흔들리지 않는 냉철함과 체력은 인간이 뛰어 넘지 못 할 넘사벽과 같은 것이라고 모하임 CEO도 인정 한 것이다.

그는 공정한 게임을 위해서는 “컴퓨터의 인간에 대한 이러한 이점을 제한할 수 있는 제약이 필요하다,”고 말하며, “제약이 없다면 불공평한 게임이 될 것”이라고 말했다.

구글 딥마인드가 3월 이세돌과의 경기에서 다음 목표는 스타크래프트가 될 수도 있는 가능성을 제시하며 화제를 모았다.

그 소식이 있은 이후 모하임 CEO는 구글의 고위 임원과 몇 차례 미팅을 가지며 인간대 인공 지능 스타크래프트 대결을 의논하기도 했다고 한다.

미팅 이외 대결에 대한 “세부적인 사항은 정해진 것이 아무것도 없다”고 모하임 CEO는 밝혔다.

구글 측 또한 대결에 대해 “정해진 것은 아무것도 없다”고 말했다.

(코리아헤럴드 김영원 기자)




<관련영문기사>

Blizzard CEO bets on human in AI match

►‘StartCraft will be a great milestone on the road to developing AI’

Following the historic Go match that ended in a 4-1 victory for the artificial intelligence software AlphaGo last month, its developer Google DeepMind has said that its next target could be real-time strategy game StarCraft.

Over the past weeks, top officials from DeepMind, and Blizzard, the developer behind the online game, have met to have discussions about the possible match between humanity and AI on a different battle field.

During his visit to Seoul on Friday to take part in the annual game competition Heroes of the Storm World Championship, Blizzard CEO Michael Morhaime expressed excitement at the possible showdown between a human StarCraft professional player and AI.

“We think StarCraft will be a great milestone on the road to developing AI that can learn things strategically and be fed new information,” CEO Morhaim said. 

He anticipated that AlphaGo is likely not to be able to seal a victory, at least for the time being, as the extremely strategic nature of StarCraft will make it difficult for the computer program to master the game.

“The level of strategic depth for StarCraft pros is incredible and I think it would be very difficult for a computer to reproduce that,” the CEO said.

He emphasized that both sides will have to come up with measures to create a level playing field as the software has some advantages that might give it an unfair upper hand against human players. 

“You have to do something to restrict the actual actions that computers can take, if unrestricted it would be unfair,” he said. 

CEO Morhaime declined to say more about the StarCraft match, saying that no details, including schedule and rules, have been fixed. 

“We also have to be careful not to get too far ahead of the story. I think we don’t want to put undue pressure on Google as they haven’t made any decision yet,” he added.

Google Korea’s communications head Lois Kim said “nothing for the possible match has been set yet.”

By Kim Young-won (wone0102@heraldcorp.com)